Ømme ben og restitution

Som sportsmenneske så kender du sikkert godt til den her ualmindeligt irriterende ømhed i benene, som kan opstå efter en hård træningssession. Benene er tunge – og har du først fået dem strakt ud i sofaen, så er det meget svært at komme op fra sofaen igen. Du har måske cyklet eller løbet lidt for langt og lidt for hurtigt? Eller har du skippet træningen i nogle dage, og så vendte du tilbage og startede lige på og hårdt igen? Lige meget hvad du har gjort eller ikke gjort, så fortæller din krop dig, at den på en eller anden vis er blevet overbelastet, og at den har brug for at komme sig.

Træning er destruktion

Der sker nemlig det under træning, at du bevidst udsætter din krop for destruktion. Din træning bevirker, at der sker en nedbrydning af celler i kroppen, og fordi kroppen er en taknemlig organisme, så vil den gerne selv gøre sit for, at du ikke bliver syg eller kommer til skade. Det er det, du kan mærke, når musklerne er ømme. Det er simpelthen din krop, der arbejder for at bygge - se mere sig selv op igen. Og den gør det på en måde, så den vil være mere forsvarsdygtig næste gang, du udsætter den det fysiske pres, som træningen er. Den gør sig stærkere!

Du skal derfor give din krop den tid, den har brug for til at komme sig efter træningen. Den tid kaldes for en restitueringsperiode. Hvor lang tid sådan en restitueringsperiode vil tage afhænger meget af, hvad det er for en træning, du har udsat kroppen for – og forholdene, som træningen foregik under. Du tænker måske ikke på det i den daglige træning, men du ved af erfaring, at hvis du har løbet meget langt i bagende sol, så har dit indtag af vand sikkert været noget højere, end det er, når du løber den samme distance i kedeligt gråvejr.

Hjælp din krop til restitution

Du kan hjælpe din krop i restitutionsperioden. Mange atleter indenfor sportsgrene, der involverer løb og cykling ved det allerede, og de er ejere af et par Recovery Boots, som hjælper deres benmuskler til at komme sig efter træningen.

Recovery Boots ligner et par lange støvler, som du kan tage på benene. De når dig fra foden helt op til lysken. Inde i ’støvlerne’ sidder der små kamre og elementer, som kan programmeres til at give dine ben massage. Recovery Boots kan programmeres, så intensiteten af den massage, du får, passer til dit behov. Måske har dine ben brug for dybtgående massage, måske har de brug for, at du bruger dine Recovery Boots i længere tid. Det kan alt sammen reguleres via en app, der følger med, når du køber et par. Du skal bare være klar over, hvilken intensitet, og i hvor lang tid du har brug for at bruge dem.

Selvhjælp med massage

Ved at bruge sådan et par Recovery Boots hjælper du dine benmuskler til at restituere sig. Og det kan forkorte restitueringsperioden at give sig selv massage. Om de er kønne at kigge på de der Recovery Boots? Det er vist en smagssag. Det er ikke mode vi taler om her.